24 Nisan 2017 Pazartesi

Fince fiiller

Finceye Giriş | Keyfimce Fince (wordpress.com)
Fince fiilleri ve daha birçok şeyi bulabileceğiniz adres!




Fince fiilleri öğrenmeye, istemek (haluta) fiiliyle başlayabilirsiniz. Böylece hem kendinizi iyi kötü ifade etme şansı bulur hem de mastar ezberlemenin faydalarını görürsünüz.

  • haluta: istemek
  • minä: ben
  • minä haluan: ben istiyorum 
Başına minä koymanıza da hiç gerek yok, haluan dediğinizde birinci tekil şahıs olduğu anlaşılıyor zaten. Telaffuz? Hiç sorun değil, bununla ilgili yazıma bir göz atın (y, j ve ä), biraz da Fince dinleyin.
  • Haluan tanssia: Dans etmek istiyorum.
Kulağa yakın geliyor diye bu örneği vermiştim ama, Fince konuşmaya başladığınızda ilk isteyeceğiniz şeyin dans etmek olması ihtimali biraz düşük göründü şimdi. İstiyorum'un cümle başında, yapmak istediğiniz şeyin sonra geldiğini hatırlatıp, daha yararlı olabilecek başka fiillerle devam edelim:
  • Haluan mennä: Gitmek istiyorum
  • Haluan kävellä: Yürümek istiyorum
  • Haluan levätä: Dinlenmek istiyorum
  • Haluan nukkua: Uyumak istiyorum
  • Haluan istua: Oturmak istiyorum
Yapmak istediğiniz diğer şeyleri sözlüklerden bulabilirsiniz. Ama hep siz bir şeyler isteyecek değilsiniz; karşınızdaki kişiye de bir sorun bakalım...
  • Haluatko uida: Yüzmek istiyor musun?
  • Haluatko lukea: Okumak istiyor musun?
  • Haluatko kuunella: Dinlemek istiyor musun?
  • Haluatko puhua: Konuşmak istiyor musun?
  • Haluatko sanoa: Söylemek istiyor musun?
Haluan istiyorum demekti, haluat istiyorsun demek. Haluatko dediğimiz zaman da istiyor musun diye sormuş oluyoruz. İpucu: Fincede ko, kö eklerine bizdeki mı, mi karşılık geliyor ama, bitişik yazılıyor.

Fince Tip 4 fiil çekimleri ile ilgili yazımda haluta fiilinin geniş zaman çekimlerini bulabilirsiniz. "Fiiller" etiketli yazılarımda da başka bilgilere ve fiillerle ilgili testlere ulaşabilirsiniz. Mesela Fince otuz fiil.

Son güncellediğim yazım

Bilinen Geçmiş Zaman-Imperfekti

Bu yazının tamamını  Imperfekti-Bilinen Geçmiş Zaman | Keyfimce Fince (wordpress.com)  adresinde bulabilirsiniz. Bilinen geçmiş zaman fiil ç...