18 Eylül 2018 Salı

Fince otuz fiil

Bir internet sitesine rastladım biraz önce, orada diyor ki, dil öğrenmeye iyi bir başlangıç yapmak için öncelikle sık kullanılan 150 isim, 20 fiil, 20 sıfat, 20 zarf, 20 edat ezberlemeliymişiz. Buna ilaveten öğreneceğimiz dilin alfabesini iyi öğrenmek ve sık kullanılan 100 ifade kalıbını ezberlemek gerekirmiş. Böylece 230 kelimeyi ve 100 kalıbı ezberlersek toplamda 10 000'den çok cümle kurabilirmişiz. Bu bilgiler Fince öğrenme konusunda bana çok umut verdi. Yalnız ben yirmi fiille kalmadım, otuza çıkardım.
  1. Olla: olmak
  2. Asua: yaşamak
  3. Puhua: konuşmak
  4. Sanoa: söylemek
  5. Istua: oturmak
  6. Nukkua: uyumak
  7. Nähdä: görmek
  8. Katsoa: bakmak/seyretmek
  9. Kuulla: duymak
  10. Kuunnella: dinlemek
  11. Mennä: gitmek (bir yere)
  12. Käydä: ziyaret etmek
  13. Lähteä: gitmek (ayrılmak)
  14. Tulla: gelmek
  15. Syödä: yemek
  16. Juoda: içmek
  17. Haluta: istemek
  18. Antaa: vermek
  19. Saada: almak
  20. Ottaa: almak (elimizle almak anlamında)
  21. Tarvita: ihtiyaç duymak/ihtiyacı olmak
  22. Tykätä: (bir şeyden) keyif/zevk almak, hoşlanmak
  23. Valita: seçmek
  24. Ostaa: satın almak
  25. Maksaa: ödemek, etmek (şu kadar eder anlamında)
  26. Tuoda: getirmek
  27. Viedä: götürmek
  28. Unohtaa: unutmak
  29. Muistaa: hatırlamak
  30. Tehdä: yapmak/etmek
Ben bu fiilleri zaten ezberlemiştim, sıra sizde. Fiillerin çekimlerine ilgili yazılardan ulaşabilirsiniz. Mesela, çift sesli harfle bitenler Tip 1 fiil oluyor, Tip 2 ve Tip 3 fiiller de var (toplam 6 tip); bunlarla ilgili yazılar yayınlamıştım. Tip 4 ve Tip 5 fiilleri de 2019 temmuz yazılarımda bulabilirsiniz. Fiillerle ilgili yazıları bu otuz fiille birlikte değerlendirirsek Fincemiz biraz daha ilerler diye düşünüyorum.

Son güncellediğim yazım

Bilinen Geçmiş Zaman-Imperfekti

Bu yazının tamamını  Imperfekti-Bilinen Geçmiş Zaman | Keyfimce Fince (wordpress.com)  adresinde bulabilirsiniz. Bilinen geçmiş zaman fiil ç...